MOST! byl mostem mezi tábory, co bude dál?

Jan Prušinovský, jeden z nejšikovnějších českých režisérů posledních let a Petr Kolečko, jeden z nejlepších českých scénáristů posledních let opět spojili síly a po výborném Okresním přeboru a velice fajn Trpaslíkovi servírují další výjimečný seriálový projekt, který ve finále není plný geniálních vtipů a gagů, ale především seriálovou peckou, která skvěle komentuje celkovou situaci nejen v Severních Čechách.

Dorazil nejlepší český seriál od dob Okresního přeboru a daří se vám vůbec neklesat celou dobu seriálu. A i když se časem vydává trochu jinými směry, než by divák čekal, celý ten vývoj postav je tak přirozený a parádní, že vlastně ten odklon začne dávat parádní smysl.

A hlavně -spojuje, spojuje lidi, co se v hospodě nepozdraví, spojuje lidi, co se před nedávnem zdravili, ale rozdělila je uprchlická krize, názor na Zemana, vnímání sluníčkářských vs slušnočechovských nálad a postojů!

Tak jako v naší hospodě, kde jsme opatřili kvůli tomu společně i projektor, plátno, bedny…

Projektor přinesl malíř pokojů, bedny dvě lesbické slečny, plátno máme od světských a vše namontoval zedník, na jinolidi věčně nadávající nadávající konzervativní vlastenec milující zbraně a techniku s tím spojenou.. A vše to zorganizoval Žid…

A bylo zase najednou všechno trochu jinak a všechno trochu jinde…

MOST! tedy působí, působí jako přenesená Snědá tíseň a spojuje nespojitelné, představuje nepředstavitelné a vykonává nevykonatelné!

Takže už plánujeme co bude dál, složili jsme se na šachy, máme už ve svém baru dvoje a dokonce plánujeme petici za deratizaci okolí, které v poslední době začali sužovat potkani..

No a padly návrhy i na využití participativního rozpočtu, který naše čtvrť má..

Najednou se známe, najednou se zdravíme a najednou se na sebe i usmíváme…

MOST!u se daří diváka nejednou šokovat a vzít si do huby věci na které na České filmové scéně nemá odvahu vůbec nikdo. MOST! se automaticky musel stát kultovní věcí.

Věřím, že ještě za nějakých 5-10 let se na seriál bude vzpomínat a stejně jako v případě Okresního přeboru (9 let) se dlouho bude čekat na seriál, který se dokáže vyrovnat.

Řadový divák možná neuvidí víc než bandu rasistů a xenofobů, kteří se prezentují jen tím jak jsou rasistickými a xenofobními hovady. Jenomže už na začátku příběhu je každá postava odlišná a zajímavá a dá se s každou pracovat po svém. Hned v prvním díle je řečeno, že hlavní hrdina Luděk ,,Luďan´´ Říha není rasista, ale jenom pouhý debil. A právě on je tím ideálním hlavním hrdinou. Na první pohled looser, který hned začátkem seriálu přijde o práci, je rozvedený, dluží místnímu lichvářovi Romanovi, se synem Tondou moc nevychází a s jeho bratrem Pavlem se neviděl od pohřbu otce, jelikož Pavla nenávidí za to, že byl homosexuálem.

Právě ona ústřední zápletka, že je Luďan vystavěný k soužití se svým přeoperovaným bratrem Pavlem/Dášou je hlavním srdíčkem seriálu a postupem seriálu formuje Luďanův charakter. Ze začátku seriálu má Luďan problém s Dášou jenom promluvit, postupem času už ale vůbec nemá problém k Dáše zajít o radu a hezky si s ní promluvit. Jedná se po scénáristické stránce perfektně vyladěný vztah dvou postav.

A jedná se o životní výkon herce Martina Hoffmana. Pavla/Dášu ztvárňuje Erika Stárková a je v roli parádně obsazená. Herečka je to sice pohledná, není to ale zároveň žádná MISS modelka a člověk by jí tak především díky makeupu toho přeopravaného chlapa s klidem věřil. Především když člověk od samotné Stárkové slyší jak se na roli připravovala, je to v tom seriálu vidět. I když je to spíš o mimice a interakci, v seriálu je totiž předabovaná hercem Janem Cinou. Kromě Luďana u legendárního stolu v hospodě Severka máme i jejího majitele, drsného Edu. Toho ztvárnil Michael Isteník a je v roli hodně parádní. Především má o dost možná ještě zajímavější vývoj než Luďan. Ze začátku člověk, kterému se hnusí cigáni a homosexuálové všeho druhu, se zamiluje do Luďkovy přeoperované sestry a i když to nenese úplně lehce, ve finále se nechá emocemi ovládnout a rozhodne se, že jí skutečně miluje. Na začátku seriálu může Eda působit jako téměř potencionální hlavní záporák, ve finále se ale jedná o jednu z nejsympatičtějších postav i když najít si k němu cestu pár dílů trvá. Pak je tu Čočkin v podání Vladimíra Škultétyho. Čočkin je ve finále z hlavní party možná nejméně zajímavá postava, na druhou stranu si ale Škultéty tohoto zoufalce neskutečně herecky dává a především v závěru se z Čočkina stane velice podstatná část seriálu. Cyril Drozda poté ztvárňuje Faráře, který už ale ve skutečnosti dávno farářem není a postavy mu tak říkají jednoduše proto, že on sám se ještě za faráře považuje. Farář je možná nejtragičtější postavou celého seriálu, jelikož se stále není schopen srovnat s faktem, že už není božským poslem, platí prostitutkám ne proto aby ho uspokojili, ale proto aby je mohl vyslechnout ze hříchů a většinou se utápí v alkoholu.

Drozda jinak v jednom díle dokázal tak skvěle ztvárnit zklamání ze zavřené hospody a to tak, že dost možná jde o nejlépe ztvárněné zklamání ze zavřené hospody v historii filmového průmyslu.

A hlavní Severskou partu uzavírá Franta alias Zdeněk Godla, Franta je srdíčkem celého seriálu, je menšina a většinou ho samotná hlavní parta nebere právě proto, že je cigán, kterých se oni hnusí. Franta ale tyhle nadávky bere s klidem a chápe rasizmus jako součást své existence. Jedná se o nejvtipnější postavu seriálu a dost možná o nejkladnější. Z herců jistě stojí ještě za to zmínit představitele Luďanova syna Tondy, Filipa Červenku. Pro Filipa jde o první roli v kariéře a v té roli je skvělý. Sympatická postava, která je přesným opakem svého otce a i matky a nejvíc si začne rozumět se svým strýcem/nyní tetou. A i ta Jitka Čvančarová jako fiflenecká máma funguje.

Tady s méně známými tvářemi působí seriál více autenticky a přirozeněji. První díl je především úvod a má diváka seznámit s Mostem, postavami a nastavenou situaci. Luďan je pozván do Pošty pro tebe kde se setká s Dášou a jedná se o ikonický moment seriálu, který vlastně nastartuje celé následující dění. Druhý díl je především o to, že se musí Luďan smířit s faktem, že nyní u něj bydlí nová sestřička a ve finále si uvědomí, že možná ona je to co ve svém životě potřebuje. V třetím díle se Luďan nakrátko stane vymahačem pravděpodobně hlavního záporáka Romana v podání Leoše Nohy (který si záporáckou polohu neskutečně dává) než aby v závěru především díky zásluze své sestry došel vykoupení. Jedná se o perfektně gradovaný vývoj seriálu, který zakončuje první výrazně klidnější část.

A od té druhé se dějou věci!

Z Tondy se totiž ve 4. díle stává skinhead poté co má zlomené srdce a ve své zoufalosti si dovolí na romské obyvatele Chánova. Naštěstí zrovna v tu chvíli popelářským vozem přijíždějí Luďan a Franta a pravděpodobně by to skončilo tím, že Luďana a Tondu obyvatelé Chanova roztrhají kdyby Franta nepřišel se lží, že je Luďan zástupce organizace Snědá tíseň, která pomáhá romům zlepšit situaci v Mostě.

A romové na to skočí tak moc, že poprosí Luďana o spolupráci a ten pod strachem smrti se rozhodne, že na celou šarádu přistoupí. A právě tahle Snědá tíseň posouvá seriál do velkého komentáře sociální situace.

Most! je celou dobu dobře napsaná věc a výborně řemeslně zvládnutá, od čtvrtého dílu se ale navíc ukáže, že jde o neskutečně chytrou věc. Celé ty sociální komentáře, přesně prodaná témata a i když se může zdát jako hrozně rasistická věc, ve skutečnosti je MOST! rasistický jenom z hlediska realičnosti a dokáže i romské spoluobčany ukázat v dobrém světle.

Časem se navíc stává seriál větším a větším dramatem a od druhé půlky 6. dílu se začíná více protlačovat ta dramatická stránka.

Někomu tak může přijít škoda, že těch gagů a vtípků není tolik, ve skutečnosti se ale jedná o chytrý a inteligentní vývoj seriálu. 7 a 8 epizoda jsou navíc ještě více dramatičtější a i když některá smutná témata prodávají humorem sobě vlastním, úplně k smíchu nejsou.

MOST! od druhé půlky střídá žánry černé komedie a dramatu a míchá je tak výborným způsobem, že to snad ani není možné.

Není se vůbec čemu divit, že seriál MOST! byl, je a bude fenoménem, tento titul mu totiž právem náleží.

Jan Průša a Péťa Kolečko natočili parádně napsanou, dokonale zpracovanou a perfektním způsobem chytrou věc, že si člověk snad za posledních 5 let opravdu nevzpomene na lepší český seriál.

Mrzí mě fakt, že druhá sezóna MOSTU! nebude?!

Co se bude totiž dít dál s “Občanskou tísní”, kterou na nás pouštěl zkrze obrazovky, plátna a displeje, zapomeneme, že jsme se zase někdy sešli? Zapomeneme, že se nás to zase jednou týkalo? Zevšedníme zpět na úroveň nevšímavců a introvertních indiviudí?

Na jednu stranu ano. Na druhou stranu jsem ale možná i rád, jelikož by se i MOST! mohl časem ohrát. Nepotřebuji 3000 dílů jako v případě seriálu Ulice, stačí mi 8 parádních epizod, které si můžu v iVysílání pouštět kdykoliv zachci.

Každopádně na sociálních sítích už lidé požadují další sérii. Určitě nám není jedno co bude se Snědou tísní, není nám vlastně ani jedno co bude s Naší tísní, dokázali jsme se skvěle zasmát sami sobě, každý jmenovitě.

Dokázali jsme se povznést nad vlastní nedokonalosti a každý si je i přiznat, nebo připustit a to nás stmelilo, tím z nás všech opadla únava a duševní zavtrdnutí posledních let tvrdého napětí, které plundrovalo společnost i jednotlivce. To není bůhví jaká glosa, to se díky bohu stalo.

Takže by to vlastně byl i dobrý nápad, například co třeba jen o tísni?

Facebooková skupina je na tomto linku.

Facebook Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.